Krkonoše

13.02.2012

MMN v Jilemnici pohledem pacientů

    O tom, že Masarykova městská nemocnice v Jilemnici patří k nejlepším v České republice, se ví už dávno. Teprve projekty umožňující kvalifikované srovnání spokojenosti pacientů v rámci ČR, však přinesly přesvědčivé důkazy.

    Hned na počátku je nutno poděkovat všem našim pacientům za spolupráci na dotaznících a také za příznivé hodnocení. A poděkování patří také všem zaměstnancům nemocnice, jejichž zásluhou se daří udržet vysokou kvalitu zdravotní péče.

    MMN se již řadu let účastní projektu hodnocení Spokojenosti pacientů, společnosti Health Care Institute. V žebříčku kvality poskytované péče a spokojenosti pacientů se propracovala až na vrchol Libereckého kraje a skvělých výsledků dosáhla i v celorepublikovém měřítku. Za rok 2011 se umístila na 1. místě v Libereckém kraji, v rámci ČR dosáhla krásného 4. místa z desítek hodnocených zařízení.

    Na počátku roku 2011 přišel Krajský úřad Libereckého kraje s návrhem na zapojení naší nemocnice do „konkurenčního projektu" KOP (Kvalita očima pacientů), jehož výsledky jsou velmi kvalifikované, kvantifikované a podpořené tvrdým a objektivním systémem hodnocení.

    Navíc jsou opakovatelné a srovnatelné v rámci celé ČR. Nemocnice souhlasila, proběhlo náročné šetření, sběr dat a jejich vyhodnocení. Pak již nezbylo než čekat. Výsledek byl skvělý! Nemocnice nejen že se umístila na 1. místě z hodnocených nemocnic v Libereckém kraji, přičemž jí sekundovala jen nemocnice v Jablonci nad Nisou. MMN dosáhla historicky nejlepšího hodnocení 86% spokojenosti pacientů za celou dobu trvání projektu a byla ohodnocena nejvyšší známkou kvality, ratingem A+. „Tohoto hodnocení si vážíme, ale současně jej přijímáme s hlubokou pokorou vůči našim zaměstnancům, jakož i k našim pacientům", uvedl MUDr. Jiří Kalenský, ředitel nemocnice.

    TISKOVÁ ZPRÁVA
    V Liberci 1. 2. 2012
    Liberecký kraj zveřejňuje výsledky projektu
    „KVALITA OČIMA PACIENTŮ"

    Liberecký kraj se dlouhodobě věnuje projektům KVALITA OČIMA PACIENTŮ a KVALITA PRACOVNÍHO ŽIVOTA zaměřeným na zvyšování kvality zdravotní péče ve zdravotnických zařízeních působících na území kraje.


    O výsledcích projektu informovali dnes na tiskové konferenci MUDr. Pavel Novák, radní LK pro zdravotnictví, řešitel projektu RNDr. Tomáš Raiter, ředitel krajské pobočky VZP v Liberci Jiří Benedikt a zástupci managementů zúčastněných nemocnic, včetně manažerů kvality.
    Podpora kvality zdravotní péče je služba všem občanům kraje, proto Liberecký kraj podporuje nejen zdravotnická zařízení, v nichž je zřizovatelem, ale i ostatní organizace, které poskytují zdravotní služby občanům kraje. Od roku 2008 se uskutečnilo celkem 16 sociologických výzkumů v jednotlivých zdravotnických zařízeních (12 zaměřených na pacienty a 4 na zaměstnance.


    Na konci roku 2011 se uskutečnil výzkum Kvalita očima pacientů ve čtyřech nemocnicích. Výsledky těchto šetření nyní kraj zveřejňuje odborné i laické veřejnosti. Kraj tím podporuje informovanost a aktivní přístup pacientů ke svému zdraví a zároveň umožňuje zdravotnickým zařízením prostřednictvím zpětné vazby od pacientů své služby dále zlepšovat.


    Projekt Kvalita Očima Pacientů probíhal v jednotlivých nemocnicích po dobu 4-8 týdnů v období od poloviny září do poloviny listopadu 2011. V Krajské nemocnici Liberec se výzkum uskutečnil již počtvrté, v Nemocnici s poliklinikou Česká Lípa a Nemocnici Jablonec n.N. podruhé a v Masarykově městské nemocnici v Jilemnici poprvé. Ve čtyřech nemocnicích odpověděly více než tři tisíce pacientů. Relativní návratnost dotazníků dosáhla 75 %, což svědčí o velkém zájmu pacientů a odpovědném přístupu personálu nemocnic ke sběru dat. Vysoká návratnost je zárukou reprezentativity šetření a validity výsledků.
    Výzkum potvrdil, že kvalita zdravotní péče poskytovaná pacientům v hodnocených nemocnicích Libereckého kraje dosahuje velmi dobrého standardu. Průměrná hodnota spokojenosti za všechny čtyři nemocnice překročila statisticky významně hodnotu 80 %, která je považována za standard dobré péče o pacienty. Velmi pozitivně lze hodnotit vyrovnanost výsledků všech čtyř nemocnic. Nejlepší hodnocení od pacientů dostala Masaryková městská nemocnice v Jilemnici. Největší zlepšení od roku 2008 zaznamenali pacienti Nemocnice s poliklinikou Česká Lípa.
    Dvě ze čtyř hodnocených nemocnic dosáhly nejvyššího možného ratingu „A+" (významně nadstandardní kvalita zdravotních služeb) - v Jilemnici a v Jablonci. Českolipská nemocnice zvýšila svůj rating o dva stupně z pásma „B" do pásma „A-" (standardní kvalita zdravotních služeb). Stabilní výsledky na úrovni standardní kvality služeb (rating „A-") již čtvrtý rok po sobě potvrdila Krajská nemocnice Liberec.
    Masarykova městská nemocnice v Jilemnici a Nemocnice Jablonec splnily metodická i výkonnostní kritéria, která jim umožňují požádat Ministerstvo zdravotnictví o udělení certifikátu SPOKOJENÝ PACIENT. Tento certifikát uděluje MZČR (v souladu s metodikou vydanou ve Věstníku MZČR 2010/8) zdravotnickým zařízením, která v projektu KVALITA OČIMA PACIENTŮ vykáží významně nadstandardní výsledky.


    Pro vývoj hodnocení kvality péče pacienty v období 2008 až 2011 je typické zlepšování ve všech osmi hlavních indikátorech kvality
    1. Přijetí pacienta do nemocnice
    2. Respekt-ohled-úcta k pacientovi
    3. Koordinace a integrace péče o pacienta
    4. Informace-komunikace-edukace pacienta
    5. Tělesné pohodlí pacienta
    6. Citová opora a zmírnění strachu a úzkosti pacienta
    7. Zapojení rodiny a přátel do léčby pacienta
    8. Propuštění a pokračování péče o pacienta

    a v naprosté většině dílčích indikátorů kvality poskytovaných zdravotních služeb. Hlavní podíl na zlepšování celkových výsledků mezi roky 2008 a 2011 má zejména výrazné zlepšení většiny indikátorů v českolipské nemocnici, ale zlepšovaly se výsledky i v ostatních nemocnicích. Obecně nejvíce rostlo hodnocení v indikátorech závislých na měkkých dovednostech personálu nemocnic, zejména se zlepšuje informovanost pacientů, respekt, ohled a úcta k pacientům. Důležité je, že se daří postupně zlepšovat také hodnocení tělesného pohodlí v nemocnicích, které je do určité míry závislé také na investicích do hmotného fondu zdravotnických zařízení.
    Předností projektu KVALITA OČIMA PACIENTŮ je, že místo zavádějících žebříčků celkového hodnocení nemocnic poskytuje 50 dílčích indikátorů kvality každému oddělení (stanici) všech nemocnic. Každé pracoviště tak může zcela adresně zjistit, v čem je pacienti hodnotí nadprůměrně a v čem by naopak ve srovnání s ostatními mělo ještě přidat.


    Mezi dílčí indikátory, které i přes mírné zlepšení stále ještě nedosahují požadovaných hodnot, patří zejména:
    1. Neznalost ošetřujícího lékaře - lékaři se pacientům nepředstavují! Pacient často není informován, kdo je jeho ošetřující lékař.
    2. Nesrozumitelnost odpovědí lékaře - lékaři s pacienty hovoří sice často, ale nesrozumitelně.
    3. Potřeba většího zapojení do rozhodování o vlastní léčbě - lékaři si často záměrně udržují informační asymetrii a autoritativní přístup k pacientovi.
    4. Nízká důvěra v ošetřujícího lékaře - lékařům se často nedaří získat důvěru pacientů, která je významným předpokladem pro úspěšnou spolupráci při léčbě. Příčinami jsou i neochota se představovat a neschopnost vysvětlit problém pacientům srozumitelně a zapojit je do rozhodování.
    5. Nedostatek soukromí při probírání zdravotního stavu - pacientům velmi vadí častá indiskrétnost, dotazování na pokoji v přítomnosti dalších pacientů nebo dokonce v čekárně a na chodbě.
    6. Neschopnost lékařů rozptýlit obavy a strach pacienta - nízká úroveň empatie personálu.
    7. Nespokojenost s čistotou toalet a sprch.
    8. Nespokojenost s dobou ranního buzení.

    V tom se zdravotnická zařízení Libereckého kraje nijak výrazně neliší od celostátních výsledků ve fakultních nemocnicích nebo nemocnicích jiných krajů.
    Zvlášť pacienti hodnotí sestry a lékaře na každém pracovišti. To umožňuje v případě problémů přesněji určit zdroj nespokojenosti pacientů na oddělení.
    Souhrnné výsledky hodnocení personálu jednotlivých nemocnic byly poměrně vyrovnané. U obou hlavních profesních skupin (sestry, lékaři) došlo mezi roky 2008 a 2011 ke statisticky prokazatelnému zlepšení. Větší rozdíly se projevují v hodnocení personálu jednotlivých oddělení.
    Přestože pacienti nehodnotí lékařský odborný výkon, ukazují zkušenosti ze světa, že spokojenost pacientů s padesáti hodnocenými indikátory kvality vykazuje vysokou korelaci i s odbornou erudicí zdravotnického zařízení.
    Výsledky dalších nemocnic jsou dostupné široké veřejnosti v přehledné podobě prostřednictvím webových stránek projektu KOP www.hodnoceni-nemocnic.cz.
    „Každý má příležitost porovnat si úroveň kvality péče a rozhodnout se, které zdravotnické zařízení pro řešení svého zdravotního problému využije. Zároveň mají zdravotníci příležitost porovnat své hodnocení s kolegy, a tím se učit jeden od druhého," komentuje výsledky výzkumu vedoucí Odboru zdravotnictví Libereckého kraje PhDr. Alena Riegerová.

    Pro více informací kontaktujte:
    Liberecký kraj, odbor zdravotnictví
    PhDr Alena Riegerová, tel.: 485 226 550 e-mail: alena.riegerova@kraj-lbc.cz
    nebo řešitele projektu:
    RNDr. Tomáš Raiter, KVALITA OČIMA PACIENTŮ
    Tel: +420 774 203 543, e-mail: raiter@hodnoceni-nemocnic.cz

    Autor článku: MMN
    Foto: Archiv MMN

    zpět

     

    Novinky z Krkonoš a okolí

    Cestujete rádi do Krkonoš a chcete mít pravidelně informace o akcích a událostech v Krkonoších na e-mailu?

    Ubytování

    Ubytování v Krkonoších

    kompletní nabídka ubytovacích zařízení

    Wellness hotel SVORNOST,

    Harrachov

    Wellness hotel SVORNOST

    695 KčLůžko se snídaní v 1/2

    Chata NA ŠPICI,

    Benecko

    Chata NA ŠPICI

    690 KčLůžko s polopenzí v 1/4

    Penzion BORŮVKA,

    Špindlerův Mlýn

    Penzion BORŮVKA

    200 KčPřistýlka se snídaní, dítě do...

    Interhotel MONTANA,

    Špindlerův Mlýn

    Interhotel MONTANA

    690 KčOsoba se snídaní ve...

    Wellness Hotel ASTRA,

    Špindlerův Mlýn

    Wellness Hotel ASTRA

    875 KčOsoba s polopenzí ve...

    Hotel ŠPINDLEROVA BOUDA,

    Špindlerův Mlýn

    Hotel ŠPINDLEROVA BOUDA

    850 KčOsoba se snídaní ve...

    Hotel ASTORIA,

    Janské Lázně

    Hotel ASTORIA

    550 KčLůžko s polopenzí v 1/2...

    Lázeňský hotel TERRA Superior,

    Janské Lázně

    Lázeňský hotel TERRA Superior

    1 100 KčLůžko se snídaní v 1/2...

    Hotel OLYMPIE,

    Špindlerův Mlýn

    Hotel OLYMPIE

    950 KčOsoba se snídaní ve...

    Autokemp Špindlerův Mlýn,

    Špindlerův Mlýn

    Autokemp Špindlerův Mlýn

    790 KčBungalov bez stravy - 2 osoby

    Hotel PYTLOUN,

    Harrachov

    Hotel PYTLOUN

    870 KčLůžko se snídaní v 1/2...

    Hotel AURUM,

    Černý Důl

    Hotel AURUM

    990 KčJednolůžkový pokoj se snídaní

    OREA Resort SKLÁŘ,

    Harrachov

    OREA Resort SKLÁŘ

    890 KčLůžko se snídaní v 1/2 DeLuxe,...

    OREA RESORT HORAL,

    Špindlerův Mlýn

    OREA RESORT HORAL

    1 030 KčLůžko se snídaní v 1/2 Classic...

    Apartmány BENECKO,

    Benecko

    Apartmány BENECKO

    1 950 KčApartmán 2 bez stravy (2+2...

    Hotel CLARION Špindlerův Mlýn,

    Špindlerův Mlýn

    Hotel CLARION Špindlerův Mlýn

    1 280 KčJednolůžkový pokoj se snídaní

    Horský pension ALENKA,

    Špindlerův Mlýn

    Horský pension ALENKA

    700 KčOsoba se snídaní ve...

    Hotel DIANA,

    Špindlerův Mlýn

    Hotel DIANA

    640 KčLůžko se snídaní

    Sport hotel POMI,

    Harrachov

    Sport hotel POMI

    490 KčLůžko se snídaní

    Apartmány ALICE,

    Harrachov

    Apartmány ALICE

    400 KčLůžko bez stravy v AP

    Hotel LUČNÍ DŮM,

    Janské Lázně

    Hotel LUČNÍ DŮM

    585 KčOsoba se snídaní ve...

    Pension FAMILIA,

    Harrachov

    Pension FAMILIA

    390 KčOsoba bez stravy ve...

    Hotel HARRACHOV INN,

    Harrachov

    Hotel HARRACHOV INN

    650 KčOsoba s polopenzí ve...

    Hotel HORIZONT,

    Pec pod Sněžkou

    Hotel HORIZONT

    970 KčLůžko se snídaní v 1/2 "best...

    Hotel**** & Depandance** ALBIS,

    Vrchlabí

    Hotel**** & Depandance** ALBIS

    750 KčLůžko se snídaní v pokoji...

    Sporthotel BOHEMIA,

    Rokytnice nad Jizerou

    Sporthotel BOHEMIA

    420 KčLůžko se snídaní

    Hotel KAROLÍNA,

    Harrachov

    Hotel KAROLÍNA

    800 KčLůžko s polopenzí

    Hotel KUBÁT,

    Benecko

    Hotel KUBÁT

    600 KčLůžko se snídaní

    Horský pension SEIDL,

    Špindlerův Mlýn

    Horský pension SEIDL

    390 KčPřistýlka se snídaní

    Pension MARIENKA,

    Velká Úpa

    Pension MARIENKA

    600 KčLůžko se snídaní

     

    Krkonoše

    Výhodné balíčky

    kompletní nabídka balíčků

    Pobyt jako v bavlnce  (4 dni - 3 noci)

    Wellness hotel SVORNOST ***, Harrachov

    Pobyt jako v bavlnce (4 dni - 3 noci)

    Léto v plném proudu (6 dní - 5 nocí)

    Wellness hotel SVORNOST ***, Harrachov

    Léto v plném proudu (6 dní - 5 nocí)

    Putování s příšerkami

    Wellness hotel SVORNOST ***, Harrachov

    Putování s příšerkami

    Na skok do Harrachova (3 dny / 2 noci)

    Hotel SKICENTRUM ***, Harrachov

    Na skok do Harrachova (3 dny / 2 noci)

    Pobyt pro seniory 55+ (3 dny / 2 noci)

    Parkhotel HARRACHOV ***, Harrachov

    Pobyt pro seniory 55+ (3 dny / 2 noci)

    Zimní radovánky s dětmi (3 dny / 2 noci)

    Parkhotel HARRACHOV ***, Harrachov

    Zimní radovánky s dětmi (3 dny / 2 noci)

    Nechte se hýčkat (3 dni - 2 noci)

    Wellness hotel SVORNOST ***, Harrachov

    Nechte se hýčkat (3 dni - 2 noci)

    Nabitý wellness pobyt o víkendu (3 dny / 2 noci)

    Hotel CENTRUM HARRACHOV ***, Harrachov

    Nabitý wellness pobyt o víkendu (3 dny / 2 noci)

    Léto v pohybu (3 dny / 2 noci)

    Parkhotel HARRACHOV ***, Harrachov

    Léto v pohybu (3 dny / 2 noci)

    Harrachovská pohoda (4 dny / 3 noci)

    Hotel SKICENTRUM ***, Harrachov

    Harrachovská pohoda (4 dny / 3 noci)

    Babí léto v Krkonoších v týdnu (3 dny / 2 noci)

    SPA Hotel BÍLÝ HOŘEC ***, Harrachov

    Babí léto v Krkonoších v týdnu (3 dny / 2 noci)

    Balíček 50+ (6 dní / 5 nocí)

    Hotel ANNA ***, Harrachov

    Balíček 50+ (6 dní / 5 nocí)

    Balíček 50+ (6 dní / 5 nocí)

    SPA Hotel BÍLÝ HOŘEC ***, Harrachov

    Balíček 50+ (6 dní / 5 nocí)

    Balíček Wellness

    SPA Hotel BÍLÝ HOŘEC ***, Harrachov

    Balíček Wellness

    Bílé Vánoce (5 dní / 4 noci)

    Parkhotel HARRACHOV ***, Harrachov

    Bílé Vánoce (5 dní / 4 noci)

     

    Hledat ubytování

    zobrazit VÝHODNÉ BALÍČKY

     

    Krkonoše - nejvyšší hory

    Krkonoše jsou nejznámějším pohořím v České republice - hora Sněžka je nejvyšším bodem země. Krásná příroda a turistické služby na vysoké úrovni láká každoročně tisíce návštěvníků. V zimní sezóně jsou Krkonoše nejvyhledávanější oblastí v Čechách díky svým kvalitním a pestrým podmínkám pro sjezdové lyžování a rozsáhlé síti běžeckých tratí. Naopak v létě jsou Krkonoše oblíbeným cílem turistiky a cykloturistiky, v regionu naleznete desítky upravovaných a dobře značených cyklostezek. Po celý rok můžete využít výhodných nabídek wellness hotelů v Krkonoších. Informační zdroj Hory-Krkonoše.cz vám přináší turistické a další zajímavosti z Krkonoš.

     
    Hotel Svornost Harrachov HotelPension.cz Intours Wellness-Tip.cz