06.04.2009
Historie bezmotorového létání v Krkonoších začala na slezské straně Krkonoš, tedy na území dnešního Polska.
Severně od města Jelení Gora se nachází obec Jaźow Sudetski - dříve se však nazývala německy Grünau. A tam byla v roce 1924 založena plachtařská škola. Byla to druhá škola v tehdejším Německu a na světě rovněž. Vyráběla se zde i letadla - nejvíce byl malý kluzák „Grünau-Baby". Zde se také skládaly letecké (plachtařské) zkoušky typu „B" (za let se zatáčením doprava i doleva) a rovněž i typu „C" (za let s kroužením ve vyšších výškách). Majitel firmy Schneider odešel po druhé světové válce do Austrálie, kde založil novou továrnu na sportovní letadla.
První kusé zprávy o bezmotorovém létání v Krkonoších se zmiňují o tom, jak tehdy legendární německý letec Ferdinand Schulz letěl na svém větroni ze Sněžky směrem na Schmiedeberg (dnes Kowary) v Polsku.
Majitel Luční boudy Eugen Bönsch objednal roku 1929 u firmy Schneider v Grünau v Dolním Slezsku dva větroně a později ve spolupráci s touto firmou uspořádal na Bílé louce plachtařskou školu. Eugen Bönsch, letec z první světové války uskutečnil 5.9.1929 na svém větroni v teplém proudění nad Studniční horou let, který trval 2 hodiny a 35 minut.
V zápise z jednání obecní rady v Prostředním Lánově z 22.9.1933 je možno se dočíst, že zde byl založen „Letecký spolek" a současně s tím bylo otevřeno místní letiště pro větroně. Létalo se na tehdejších školních kluzácích na tzv. „Zimově kopci".
Patrně ve stejném roce - tj.1933 založil Reinhold Rieger (*1897) plachtařský spolek ve Vrchlabí. Současně se zde stal i prvním učitelem bezmotorového létání. Létalo se převážně jen o nedělích na Jankově kopci. K jednomu startu bezmotorového kluzáku pomocí gumového lana bylo zapotřebí 10 osob. Zde také probíhaly pilotní zkoušky typu „A" ( za 30 vteřin letu rovně).
Členy vrchlabského leteckého spolku byli dále Eugen Bönsch, hrabata Felix a Jaromír Czerninové z Vrchlabí, pravděpodobně i princ z Croydenu na panství Staré Buky, a především truhlář Zeiner a mladý ing.Theodor Petera, majitel vrchlabské karosárny, ten se stal nejen plachtařem ale i dobrovolným učitelem bezmotorového létáni. Byl současně i vedoucím dílen tohoto spolku, protože jej zajímala především technika.
Reinhold Rieger postavil ve Vrchlabí na půdě domu holiče Tamma (čp.24 na hlavní ulici) své první vlastní letadlo, které bylo lepší než stejná letadla slavné firmy Schneider z Grünau. Dostalo jméno „Vlaštovička".
Při závodech nad Pálavskými vrchy měl Reinhold Rieger nehodu. Ve výšce 480 se ve vzduchu srazil s jiným letadlem a pád skončil těžkým úrazem (mnohočetné zlomeniny). Druhý pilot zemřel. Reinhold Rieger vedl vrchlabský spolek v režii nacionálních socialistů a v roce 1945 byl údajně zastřelen.
Z Brna do Vrchlabí přišli bratři Lothar a Alfred Vogtovi a ve firmě Petera stavěli bezmotorové letadlo. V roce 1937 Lothar Vogt náhle zemřel na zápal plic. Jeho bratr Alfred byl během 2.svět.války osvobozen od vojenské služby, aby mohl nadále pracovat na konstrukci nového větroně. Ve Vrchlabí se potom začaly sériově vyrábět větroně Lo 100 - plně schopné akrobatického létání. Vyráběly se zde v té době u firmy Petera také letadla Grünau-Baby, původně vyráběné firmou Schneider ve Slezsku (800-1000 kusů). Konstruktér Alfred Vogt byl s ostatními Němci po druhé světové válce dosunut do Německa.
V roce 1949 byla ve Vrchlabí založena „Letecká škola", která existuje až do dnešní doby. Původně sloužila jen pro výuku letců bezmotorových letadel, ale později přešla i na stejný druh výuky pro létání na malých sportovních letadle a na přeškolování letců na různé nové typy těchto letadel.
Nachází se v areálu sportovního letiště na okraji města, při silnici směrem na Lánov a případně Hostinné nebo Trutnov.
Kromě již zmíněné výukové činnosti nabízí návštěvníkům Krkonoš i velice atraktivní vyhlídkové lety. K dispozici jsou malá motorová letadla - např. dvoumotorový stroj L-200 Morava (pro max.4 osoby / let 20 minut stojí 3.000,-Kč) a nebo jednomotorový hornoplošník typu C-172 Skyhawk (pro max.3 osoby /let 20 minut za 2.400,-Kč).Možnosti využití této nabídky jsou pochopitelně silně závislé na stavu počasí a je proto je potřeba se telefonicky informovat, zda je jejich realizace v daný den možná (tel.499 421 292).
Exkluzivně pro hory-krkonose.cz Josef Zelený, 6. dubna 2009
Tip na výlet
Turistika
Turistika
Turistika
Turistika
Turistika
Turistika
Turistika
Turistika
Turistika
Krkonoše jsou nejznámějším pohořím v České republice - hora Sněžka je nejvyšším bodem země. Krásná příroda a turistické služby na vysoké úrovni láká každoročně tisíce návštěvníků. V zimní sezóně jsou Krkonoše nejvyhledávanější oblastí v Čechách díky svým kvalitním a pestrým podmínkám pro sjezdové lyžování a rozsáhlé síti běžeckých tratí. Naopak v létě jsou Krkonoše oblíbeným cílem turistiky a cykloturistiky, v regionu naleznete desítky upravovaných a dobře značených cyklostezek. Po celý rok můžete využít výhodných nabídek wellness hotelů v Krkonoších. Informační zdroj Hory-Krkonoše.cz vám přináší turistické a další zajímavosti z Krkonoš.